معاون امور عمرانی استاندار کردستان، گفت: در چند روز آینده بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان به پروژه راهآهن سنندج اختصاص پیدا میکند.
- 8/ خرداد /1403 17:10:27
- شناسه خبر : 28CB0062
- ارسال توسط : فاطمه قادری
کیومرث حبیبی ظهر امروز در آیین بهرهبرداری از پروژه بارگیری و حمل ریلی گندم و کالاهای اساسی در راهآهن سنندج، این پروژه را یکی از اقدامات ماندگار شهید رئیسی خواند و اظهار داشت: بدون شک ابر پروژه راهآهن همدان- سنندج که با اهتمام و توجه ویژه دولت سیزدهم پس از 20 سال به بهرهبرداری رسید، نقش بسزایی در توسعه استان ایفا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم دو استراتژی موفق داشت، افزود: سفرهای متعدد استانی جهت تعریف و پایش و کنترل پروژههای عمرانی و زیرساختی و باز گذاشتن دست مدیریت عالی استان جهت تخصیص بهینه اعتبارات و اولویتدهی به آن، یکی از استراتژیهای موفق دولت مردمی شهید رئیسی بود.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان اتمام پروژههای نیمه تمام با عمر 20 ساله و بعضا بیشتر را استراتژی صحیح دیگر این دولت خواند و گفت: پروژههایی با عمر طولانی که تا قبل از اتمام کامل و استفاده عموم هیچ منفعتی برای مردم نداشتند در اولویت این دولت بود و اتمام آنها در دستور کار قرار گرفت.
وی ارزش روز پروژه راهآهن سنندج را حداقل 15 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: در صورت تأمین اعتبار، با ایجاد شهرک لجستیک و چند منظوره در این محل، در آیندهای دور و نزدیک، شبکه ریلی و ایستگاه سنندج به پایلوت باری مهم غرب کشور و چه بسا ایران تبدیل خواهد شد.
حبیبی با بیان اینکه در نظام تدبیر کشور سیستمهای حمل و نقل کشور دچار عقبماندگی و فرسودگی است، بیان کرد : سیستم حمل و نقل استان کردستان نیز ضعیف و دچار عقبماندگی است و امیدواریم نظام استراتژی به سمت توسعه این سیستمها و بهینهسازی آن حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه نظام تدبیر کردستان در مسیر آمادهسازی و توسعه سیستمهای حمل و نقل استان قدم برداشته است، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه سیستم حمل و نقل استان کردستان، در یک سال اخیر بیش از 1200 میلیارد تومان نقد به پروژه راهآهن استان تخصیص یافته و در چند روز آینده نیز بالغ بر 170 میلیارد تومان دیگر اختصاص پیدا میکند.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کردستان یکی از پرریسکترین جادههای کشور دارد راهاندازی خط باری و مسافربری راهآهن تا حد زیادی میتواند منجر به کاهش بارترافیکی سنگین جادهها و در مقابل آن آمار تصادفات جادهای شود.
وی اعلام کرد: در سال اول بهرهبرداری حمل و نقل 800 هزار تن کالا از مبدا و مقصد به استان و سایر استانها توسط خط باری راهآهن سنندج پیشبینی شده که خوشبختانه امروز سه هزار تن گندم به مشهد منتقل و همچنین قرارداد حمل 400 هزار تن سیمان نیز منعقد شده است.
حبیبی گفت: هماکنون آمادگی پذیرش چهار قطار با ظرفیت 6 تا 7 هزار تن کالا جهت صادرات و واردات در استان را داریم و در صورت تأمین حمل و نقل پشتیبان، واگنها و لوکومتیو و خطوط تکمیلی ریلی، افق سه میلیون تن تا سال 1425، در چند سال آینده محقق خواهد شد.